Skip to main content

(Leestijd 5 minuten)

In een gesprek kun je van álles vertellen over wie je bent, waar je voor staat en waar je van houdt. Maar voor je in gesprek kan is de kans groot dat jouw foto eerst bekeken wordt. Jouw eerste indruk is gemaakt. Of het nu op LinkedIn is, op Tinder of op Social Media: een portret zegt meer dan 1000 woorden.
Deze blog gaat over het maken van die eerste indruk op LinkedIn.

Dus maak je een portretfoto, of laat je er een maken: houd deze 5 tips in gedachten en jouw eerste indruk blijft hangen!

1: kwaliteit
Zorg dat jouw foto kwaliteit uitstraalt, klasse. Kies ook geen pasfoto of een foto van jou aan het zwembad (tenzij je badmeester bent of wil worden). Kwaliteit is ontzettend belangrijk wanneer je iets wil overbrengen, of als je iemand wil overtuigen van jouw kunnen. Heb je een foto op je telefoon staan waarop je je eigen blik ‘wel oké’ vindt, maar is ‘ie te donker, onscherp, vol ruis of scheef: gebruik ‘m niet. Stoor jij je zelf niet aan die technische mankementen: verplaats je in de rol van de professional die jou mogelijk zoekt!

Overigens wil dat niet zeggen dat een telefoonfoto niet geschikt kan zijn.
Veel aspecten tellen mee als het gaat om een echte goede foto. Zoals het licht (!), de compositie, de blik (je communicatie, de toon) en vaak ook technische onderdelen als scherpte, kleur, contrast.

2. dichtbij / veraf
Een foto met een groot, opgeruimd kantoor en een piepklein mensje in het midden. Lachend, dat wel, maar ehh.. Is dit echt je beste portret? Op LinkedIn wil je laten zien wie je bent. Je verschijnt op iemands computerscherm of telefoon en hebt de kans om met jouw uitstraling echt bínnen te komen. Het is jouw visitekaartje! Kies daarom een foto waar je gezicht duidelijk op te zien is. Ook als je jezelf niet knap vindt of fotogeniek: dat maakt niets uit.
Het kan ook een foto inclusief bovenlijf zijn, of desnoods ten voeten uit, maar kies dit bewust. En zorg dat je goed zichtbaar bent.

3. wie is wie?
Een inkopper misschien, maar toch veel gezien: een foto met 3 mensen waarop jij aan de rechterkant te zien bent. Dat weet jij, dat weet je moeder, maar niet die klant, collega of werkgever. Knip je jezelf uit een groepsfoto, dan wordt de kwaliteit er vaak niet beter op. Ook is er dan niet bepaald over de foto nagedacht. Jij en je carrière verdienen beter dan dat.

4. blik
De meningen zijn verdeeld over ‘de blik in de camera’. Ik ben van mening dat je niet recht in de camera hoeft te kijken, waarom zou dat moeten? Het portret moet passend zijn bij wie jij bent, maar ook bij wat jij doet of wil gaan doen. Want laten we eerlijk zijn: daar is LinkedIn op ingericht. Ben jij bankdirecteur, dan is de uitstraling van jouw foto waarschijnlijk anders dan als je goudsmid bent en dagelijks in een atelier werkt. Je wil dat jouw foto het juiste communiceert.

Hoe formeel jouw portret moet zijn is ook bepalend voor die blik in de lens. Formele portretten zijn veelal direct en krachtig. Informele portretten ‘losser’ en voor het oog meer ontspannen. Bij het maken van jouw LinkedIn portret houd ik als fotograaf altijd rekening met de sfeer die bij jou en jouw beroep past.
Vind je het lastig om echt ontspannen voor de lens te staan, kies dan een fotograaf met wie je een ontspannen gesprek kan voeren tijdens het fotograferen. Je gaat dat terugzien in de foto’s!

5: jij
De foto kan nog zo prachtig zijn, als ‘ie niet goed laat zien wie jij bent (hoe je eruit ziet, maar ook hoe je bént) dan is ‘ie niet geschikt! Jouw karakter moet in de foto te zien zijn. Dat zit ‘m in de locatie, de houding, de expressie, de kleuren. Persoonlijk vind ik dat je heel creatief om kan gaan met de zeggingskracht van een foto.
Als fotograaf help ik jou natuurlijk om te bepalen wat bij jou past!

Bij een goed portret komt meer misschien kijken dan je dacht. Zie je door de bomen het bos niet meer, neem dan gerust contact op. Stel mij jouw vragen of deel je twijfels, of plan meteen een moment voor jouw professionele portretshoot.

Je kan er weer een hele tijd mee vooruit. ‘Because you’re worth it‘ – ja toch?

Portret of Branding
Wil je portretten op locatie maken of heb je ook beeldbankfoto’s nodig voor jouw eigen bedrijf, boek dan een Branding- of Beeldbankshoot op de zakelijke pagina. Een Brandingshoot begint waar een Portretshoot ophoudt: het is een reeks foto’s die gebruikt kan worden op websites, LinkedIn, socials en drukwerk. Beeldbank is het meest uitgebreide pakket. Hierbij krijg je een flinke serie foto’s aangeleverd waar je vol vertrouwen naar buiten kan treden. Lees meer op de bovengenoemde pagina voor de details.